Apo Kono Eh Jang.!!

Saturday, January 9, 2010

KeNangAn seMaLam..

Aku gi jln2... sampai ke satu perhentian ni... aku memperlahan kan keta ku, mata ku tertumpu ke arah kanan jalan... dan terlihat sebuah bangunan putih yg penuh dgn kenangan silam...



Balai Polis Bukit Kepong... itu le nama bangunan putih itu.. aku berhenti kan keta ku seketika... lalu singgah jap.. walaupun telah dibina semula akibat dari kebakaran yg berlaku sekian lama dulu... namun ia tidak dpt menghalang nya dari menyimpan kenangan sejarah suka duka.... anggota keselamatan mempertahan kan bumi bertuah ini....

Kedudukan nya berhampiran dengan sungai... kalau nengok cite Bukit Kepong tu... masa tu kominis dtg dari darat... maknanye dulu Rumah Pasong ni mengadap ke jln raya le... Terdetik dlm hati ini... kalau lah masa itu aku ada skali menentang kominis.. agak nye... mcm mana aku rasa... aku cuba tangkap feel kejap... bagaimana masa itu, suasana hingar dengan dentuman senapang dan bom.... langit di hujani dgn peluru dan asap. Jeritan hirok anak2 dan bini2 minta diselamatkan... Ya Rabbi!!!

Bayangkan bagaimana hanya 18 anggota polis dpt menentang ratusan askar2 kominis jahanam tu... hanya mereka yg berjuang tika itu yg mengerti akan nasib mereka... Satu kesan terpalit yg tidak akan padam dari ingatan sanak saudara mereka....

Pada mereka.. aku pinta, mari le kita sama-sama sedekah kan al-Fatihah semoga darah yg mengalir merah di tanah Bukit Kepong ini di cucuri rahmat dari Illahi dan roh mereka di tempatkan sebaris dgn org2 yg berjihad ke jln Nya.... amin..
(aku berdiri depan balai dan tabik spring 3x.. tanda respek!!)

No comments:

Sudoku