Apo Kono Eh Jang.!!

Friday, March 12, 2010

Hidup dan Mati..


Emm.. dlm minggu ni ada bebrapa siri kematian yg aku ziarahi... kata ustaz elok melawat org meninggal ni.. dpt pahala dan menginsafkan yg masih hidup.. tapi klu dtg kosong x buat apa22 pun boleh dpt pahala ke ustaz.. tu belum lg bercerita ttg hal si mati lg tu.. ish3x boleh pahala ke dosa ke..

Ziarah yg pertama.. Brader ni aku kenal dah lama.. keje pomen lori.. mmg handal x leh challenge.. tapi dia dah lama pencen keje.. dan dah lama jugak aku x dengo apa22 cite pasal dia.. tgh ari tu dpt call dari protege dia kata dah meninggal.. sakit kt spital.. apa lagi pakat22 dua tiga org gi melawat.. masa sampai tu org tgh sembayang jenazah.. sempat le aku ikut sampai ke tanah wakaf.. abis 1 bab

Ziarah yg kedua.. mak mertua pada 1 abg yg tinggal dekat ngan rumah aku.. aku slalu bebual ngan abg ni.. tapi mak nya x penah plak aku nengok.. maklum le aku slalu jumpa abg ni kt kedai makan je.. ada gak borak kt rumah kenkadang tu.. tapi bersidai kt pintu pagar je.. mak dia ni slalu kt dlm rumah je.. asbab mak dia meninggal pun pasal sakit gak.. jenazah di bawa ke kampung asal mak dia kt rembau klu x silap.. so masa gi melawat tu jenazah tlah pun pergi.. abis bab ke-2

Ziarah yg ketiga... pangkat anak buah aku.. meninggal mengejut asbab eksiden moto ngan lori.. arwah ni bawak moto bertembung ngan lori dari arah bertentangan.. lori tu nak membelok ke kanan.. dan si arwah ni pun sampai.. mungkin kerana keadaan jln yg menyebabkan kemalangan tu berlaku.. kawasan bukit, masing22 x perasan.. dan kedudukan simpang tu yg betul22 lepas pada bukit tu.. jadi si arwah ni masa hendak menurun mmg x perasan.. cuba bayang kan ko bawak keta naik bukit pas tu turun je nampak lori sedang belok.. amacam.. bedentum le jawap nya.. apa22 hal pun segala nya telah tertulis.. jenazah dikebumi kan sbelah mlm setelah urusan spital selesai.. abis satu bab lg

Ziarah ke empat.. Bapak kawan sekeje aku.. asbab sakit tua.. mungkin le sbb umur nya pun dah lebih 80 thn.. cuma yg ni aku rasa cukup mudah pengendalian nya sbb rumah arwah dekat tul ngan surau.. depan mata je.. dan tanah wakaf pun x jauh.. balik surau selang sebuah rumah je.. tapi yg agak pelik ada sorang tu bagitau org pompuan x boleh ikut masa kebumi.. klu nak pegi lepas semua nya selesai.. jarang22 aku dengo ni.. masa kebumi tu mmg org lelaki je le kt tanah wakaf tu.. ye le dah kata org pompuan x leh pegi.. abis semua bab

Begitu le peristiwa menziarahi org meninggal yg aku pegi.. yg ironi nye ke empat22 bab yg aku cite tu berlaku selang se ari dua je dlm seminggu.. apa yg dpt nak di kongsikan ni ialah.. kematian tu adalah benar.. kata imam yg baca talkin.. ia tidak mengira peringkat usia, jantina, pangkat mau pun darjat kedudukan org tu... bila dah sampai jodoh.. walau dgn apa pun asbab nya.. kita akan bertemu jua..

Kata ustaz lg.. ingat mati itu juga bagus.. sume manusia akan mati.. yg sakit mati dgn sakit nya, yg tua dgn tua nya dan yg muda mati dgn mudanya la.. persoalan nya bukan bila nak mati tapi dah ke kita bersedia utk itu.. fikir-fikir kan lah..!!!

Aku pohon pada korang yg baca ni.. sama2 lah kita sedekah kan al-fatihah pada arwah22 yg aku cite kan tadi..... al-fatihah.

10 comments:

Miss ... said...

al fatihah..eh klu ikut2 perempuan mmg x bape digalakn pergi kubur kan masa tgh kebumi sbb takut dorang tak dpt nk thn emo..pastu nangis2 kt ctu..x baik..klu x silap arr hehe

ChaLie IbraHim said...

al-fatihah...teringat kat arwah makcik aku....T_T

Black: said...

miss~tol tu sbb tu brader tu x kasi pegi..

Black: said...

chale~al-fatihah utk arwah makcik ko gak..

Uda said...

al fatihah untuk semua arwah...

RaMa2UnGU said...

al gatihah utk semua..

tringt kat arwah pakcik..

Black: said...

uda~tengkiu..

Black: said...

rama2ungu~aku kt kg ni... coti !!!

PenuliS said...

kata laksamana sunan...''hidup itu insyaALLAH,mati itu pasti''..

Black: said...

penulis~puitis nye.. insaf..

Sudoku