Apo Kono Eh Jang.!!

Monday, May 17, 2010

Nenek, 94 terima diploma

BANGGA... Hazel ditemani anaknya, Matthew Soares, selepas majlis 
konvokesyen.
BANGGA... Hazel ditemani anaknya, Matthew Soares, selepas majlis konvokesyen.

OAKLAND (California): Tidak pernah terlewat untuk sesiapa memperoleh diploma dari pusat pengajian tinggi - itu yang dibuktikan seorang wanita dari San Leandro, Hazel Soares.
Kini berusia 94 tahun, Hazel adalah seorang daripada kira-kira 500 penuntut yang menerima diploma dalam majlis konvokesyen Kolej Mills, semalam.
Menurut Hazel, dia mengambil masa agak lama menamatkan pengajian kerana sentiasa sibuk.

“Namun, akhirnya saya berjaya dan saya amat gembira,” katanya.

Hazel yang mempunyai enam anak dan 40 cucu serta cicit dipercayai orang kedua tertua di dunia berjaya menamatkan pengajian di peringkat kolej.

Orang tertua pernah menamatkan pengajian di peringkat itu adalah wanita Kansas, Nola Ochs, kini 98, yang menerima ijazah sarjana dari Universiti Fort Hays tiga tahun lalu.

Lahir di Richmond, California, pada 1915, Hazel berkata, dia memang berhajat melanjutkan pengajian ke peringkat kolej selepas menamatkan persekolahan di Sekolah Tinggi Roosevelt pada 1932.

Bagaimanapun, katanya, disebabkan ketika itu Amerika Syarikat dilanda kemelesetan ekonomi parah, niatnya terhalang.

“Dalam keadaan begitu pun, saya tak pernah berputus asa,” katanya.

Hazel berkahiwn dua kali, membesarkan enam anak dan bekerja sebagai jururawat serta penganjur majlis sebelum bersara.

Hanya selepas itu dia memutuskan untuk menjadikan impiannya satu realiti.

Dia menghabiskan masa enam tahun mengikuti kursus di Kolej Chabot di Hayward sebelum mendapat ijazah bersekutu ketika berusia 85 tahun.

Hazel diterima masuk ke Kolej Mills pada 2007.
Anak bongsu Hazel, Regina Hungerford, berkata mereka amat kagum dan bangga dengan pencapaian wanita berkenaan.

“Perkara terpenting yang kami pelajari adalah, kita tak pernah terlalu tua untuk belajar,” katanya.

Speaker Parlimen AS, Nancy Pelosi, turut mengucapkan tahniah kepada Hazel selepas menyampaikan ucap utama pada majlis konvokesyen berkenaan.

Hazel turut mendapat sorakan daripada rakan sekuliah serta lebih 40 ahli keluarga.

Walaupun berusia lanjut, Hazel masih memandu sendiri dan bertemu doktor tiga tahun sekali serta tidak makan sebarang ubat-ubatan.

“Saya sendiri tak tahu bagaimana usia saja begini lanjut,” katanya. - Agensi

{aku pun nak ikut mcm nenet ni le...}

9 comments:

Hasrol Nizam said...

aku pun tak dpt degree lagi..hehe

YuSeNzE - KniGhT said...

perkh!!! aku gagal weh... hahha...
ko cane lak black???

Black: said...

hasrol~nampak nye ko akan jadi cam nenet tu.. ahak3x

Black: said...

yusenze~ aku lg hampeh... AHAK10x

Miss ... said...

tahniah nenek hehe

Black: said...

miss~ ilmu tak mengenal usia beb

A f i q said...

bak kate upin dan ipin...
betul3x...haha..
menuntut ilmu x mengira usia dan jantina...
nenek, u r my idol! hahaha

Black: said...

afiq~ kata nenet aku pun.. biar lambat.. jgn tak dapat.. baru ko gigit jari terkulat-kulat... ahak3x

Camellia said...

wew~ saya 23 dip pun x de lagi. :) caya ah nenet. :P

Sudoku